Familie ‘Beingsick’

Homepagina Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Familie ‘Beingsick’

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 93 total)
  • Author
    Posts
  • #3118
    Anonymous
    Guest

    Beste Ben! Ik heb alweer vele uren besteed aan het lezen en corrigeren, en ben er nog niet klaar mee. Via Delpher heb ik een paar nieuwe stukjes informative gevonden en ik heb een groot aantal artikelen/advertenties gedownload om als illustratie te kunnen gebruiken.

    Tot mijn vreugde heb ik nu mijn genealogie DVDs weer hier in Jakarta. Ik heb dus nu ook toegang tot de RA, de Naamlijst, en het Nieuwe Adresboek (va 1900). Die documenten raadplegend heb ik een paar irritante foutjes ontdekt en kunnen wegwerken. Ik heb ook aanvullend detail voor de aangetrouwde mannen in de tweede generatie gevonden. bijvoorbeeld voor Felix vond ik dat hij al in 1902 ondermagazijnmeester was bij de Opium Fabriek in Meester Cornelis.

    Ik zou het fijn vinden als je de elf pagina’s zou lezen, maar misschien is het beter het nauwkeurig lezen en corrigeren nog even uittestellen totdat ik Draft 4 heb ge-upload.

    Wat een gebied is waar ik geen stap mee verder kom is Henrij Beingsick zelf. Er valt nu zo bitter weinig over hem te zeggen. Er zijn wel die 11 foto’s die hij heft gemaakt, maar we hebben geen enkele foto kunnen ontdekken waar hij op afgebeeld staat. Het laatste idee wat ik nog heb is date locale kranten moeten zijn geweest in Ambon, Banda, Menado waarin advertenties van hem en berichten over hem kunnen hebben gestaan. Interessant is die foto van die Europese heer met zijn enorme baard. Heb je die gezien?

    rudi

    #3121
    Anonymous
    Guest

    Wie kan dit onderzoek een handje helpen?

    In de index van ‘De Bevolking van Banda’ [beschikbaar op

    http://www.roosjeroos.nl/files/BANDAIDX.wpd.pdf%5D

    komen de namen van de volgende personen voor:

    Persoon Pagina
    1) Beingsick, Henry 474
    2) Beingsick, Maria (1879) 474
    3a) Bowie, James 604
    3b) James Bowie 502

    Voor deze 4 records: wat zijn de details vermeld in het boek?

    #3122
    Anonymous
    Guest

    Beste Ben!

    Even terug naar start:

    Op 11/11 reik je ondermeer de volgende gegevens aan, refererend naar: “Ik heb even de regeringsalmanak en de DVD IGV (met de bronnenpublicaties) doorgenomen op de naam Beingsick”:

    Henry Bingsik [RA 1858, 499: Henrij Beingsik]
    geb. Gempol (Semarang) 5 december 1849, ged. Semarang 11 februari 1857;
    vader: onbekend, moeder: de Jav. vr. Kamila, ongehuwd; geadopteerd door
    Christiaan Schijns; getuige: Christiaan Schijns; extr. verl. 13 februari 1857.

    Deze gegevens lijken uit drie bronnen te komen: 1) RA 1858, 2) doopboek, 3) adoptie…

    Zoals gisteren gemeld, heb ik inmiddels mijn DVD met RA. Ik heb die DVD van IGV echter niet.

    Wat komt nu waar vandaan?

    1) RA:1858: Ondermeer heb ik RA 1858:499 bekeken en daar zie ik in de lijst van geboorten te Semarang, de namen van de 3 kinderen Beingsik. Maar daar staat niet waar ze werden geboren.

    2) Doop: Betref BRP4 Het hervormde doopregister van Semarang 1849-1864

    – werd daar de naam van de moeder vermeld?
    – was die moeder Javaanse christenvrouw?
    – werden daar ook de geboorte data vermeld?

    3) Adoptie: Wat is de bron die vertelt over de adoptie?

    – Wat betekent ‘extr. verl.’?

    – Kan het zijn dat de factuele adoptie al lang tevoren had plaats gevonden?

    – Wordt er niet iets vermeld over Schijns, bijvooorbeeld waar hij woont, of wat zijn beroep was (e.g. gepensioneerd sergeant majoor)?

    #3123
    HverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Willem Rappange is een zoon van Adele Beingsick. Zie zijn foto: http://indisch4ever.nu/2010/03/24/indisch-in-be-3-2/

    #3124
    Anonymous
    Guest

    Niet zo heel veel antwoorden op je laatste vraag. Het doopregister van Semarang geeft alle informatie zoals ik die heb gekopieerd. Hierbij nogmaals alle vermeldingen in het doopboek worden vermeld. Ik geef nog een doop extra omdat door sprake is van een Louisa Henrica Schijns.

    Bron:Bronnenpublicaties deel 4 hervormde doopregister van Semarang 1849-1864

    Pagina 162
    Louise Blom [RA 1858, 499]
    geb. Salatiga 10 mei 1847, ged. Semarang 13 maart 1857; vader: onbekend,
    moeder: Jav. vr. Soetjie, ongehuwd; geadopteerd door Christiaan Schijns;
    getuige: Johan Herman Samuelsz; extr. verl. 13 maart 1857

    Pagina 162
    Francina Blom [RA 1858, 499]
    geb. Salatiga 11 januari 1845, ged. Semarang 13 maart 1857; vader:
    onbekend, moeder: Jav. vr. Soetjie, ongehuwd; geadopteerd door Christiaan
    Schijns; getuige: Johan Herman Samuelsz; extr. verl. 13 maart 1857

    Pagina 161
    Frederik Brunner [RA –, –1
    geb. Gombong (Magelang) 4 december 1855, ged. Semarang 11 februari
    1857; vader: onbekend, moeder: Jav. vr. Sawia, ongehuwd; geadopteerd door
    Jean Guillaume Masie; getuige: Christiaan Schijns

    Pagina 161
    Wilhelmina Bingsik [RA 1858, 499: Wilhelmina Beingsik]
    geb. Gempol (Semarang) 1 juli 1855, ged. Semarang 11 februari 1857; vader:
    onbekend, moeder: Jav. vr. Kamila, ongehuwd; geadopteerd door Christiaan
    Schijns; getuige: Christiaan Schijns; extr. verl. 13 februari 1857

    Pagina 161
    Ferdinand Bingsik [RA 1858, 499: Ferdinand Beingsik]
    geb. Gempol (Semarang) 3 mei 185 1, ged. Semarang 11 februari 1857;
    vader: onbekend, moeder: de Jav. vr. Kamila, ongehuwd; geadopteerd door
    Christiaan Schijns; getuige: Christiaan Schijns; extr. verl. 13 februari 1857

    Pagina 161
    Henry Bingsik [RA 1858, 499: Henrij Beingsik]
    geb. Gempol (Semarang) 5 december 1849, ged. Semarang 11 februari 1857;
    vader: onbekend, moeder: de Jav. vr. Kamila, ongehuwd; geadopteerd door
    Christiaan Schijns; getuige: Christiaan Schijns; extr. verl. 13 februari 1857.

    Pagina 226
    Wilhelmina Anna [RA 1862, 36: Anna Wilhelmina]
    geb. Semarang 12 juli 1861, ged. Semarang 1 september 1861; moeder: Louisa
    Hendrika Schijns, ongehuwd; getuige: Adolph Ludwig Georg Zimmermann

    Wat betreft extr. verl.: ik kan geen afkortingenlijst vinden. Mogelijk werd genoteerd wanneer een extract uit het doopregister werd gemaakt. De notering van plaats in RA is door de samenstelster van deze bronnenpublicatie aangebracht.

    mvg-Ben

    #3126
    Anonymous
    Guest

    Bronnenpublicaties IGV nr 9 huwelijksregister van Banda 1818-1920 pag 14

    Banda 21.04.1831 William Hugh Nash, van Bengalen; met Maria van Zeijl,
    van Amboina, weduwe van William Dayt, overleden te Soerabaja. Getuigen: James
    Bowie en Jan Christoffel Tupper.

    mvg-Ben

    #3128
    Anonymous
    Guest

    Eindelijk de doop van Maria gevonden. Voor Adele had ik het geboortejaar fout genoteerd: moet zijn 1880, fout was 1879.

    1) Maria Alida (Ida), geboren 20/10/1876 te Menado [RA Naamlijst 1877:263]
    2) ‘Wilhelmina Beingsick’, geboren 13/02/1878 te Ternate [RA Naamlijst 1879:279]
    3) ‘Maria Beensick’, geboren 26 Mei 1879 te Banda [RA Naamlijst 1880:290].
    [Maria wordt ook genoemd in de IGV/Index ‘De Bevolking van Banda van 1818 tot 1920’; bij haar naam wordt vermeld: 1879].
    4) ‘Adella/Adele Beingsich’ (later geschreven als Adele Beingsick), geboren 24/08/1880 te Ternate [RA Naamlijst 1881:294]
    5) ‘Jan Ferdinand Beingsick’, geboren 03/08/1883 te Menado [RA Naamlijst 1884:281].

    #3129
    Anonymous
    Guest

    Hallo Ben.

    Dank voor deze complete records uit het doopboek.

    Kunnen we hieruit concluderen dat de adoptie door Schijns reeds een feit was voordat de doop plaatsvond?

    Nu ik erover nadenk: “Extr. verl.” kan heel goed betekenen “Extract verleend”. En dat extract betrof de doop (waarin dan een aantekening staat mbt het feit dat het kind geadopteerd was door Schijns.

    Ik zal het stuk tekst over doop en adoptie aanpassen, volgens dit nieuw inzicht.

    🙂

    #3130
    Anonymous
    Guest

    Extr. verl.

    Ik weet eerlijk gezegd niet wat er precies mee wordt bedoeld. Waarom was dat extract nodig? Voor een uitkering lijkt me niet. Voor adoptie hoef je toch niet gedoopt te zijn? Maar voor opnamen in een katholiek of hervormd weeshuis waarschijnlijk wel. Ik opteer vooralsnog voor die laatste optie.

    Wat je nog zou kunnen doen is proberen contact op te nemen meet de samensteller van deze bronnenpublicatie de heer P.A. Christiaans. Ik weet niet of hij bereikbaar is via IGV kanalen, maar misschien de moeite waard te proberen.

    mvg-Ben

    #3134
    Anonymous
    Guest

    Dank HJV! Wat leuk die huwelijksfoto van Rappange-Orth.

    Ik heb meteen even in Delpher gekeken en vond daar een advertentie voor aankondiging van de verloving van HG Orth en WHJ Rappange op 1939-09-30 [Nws vd Dag v NI 29091939].

    #3148
    Anonymous
    Guest

    Draft IV van de Beingsick story vordert gestaag. Zowel de kwaliteit van de text als de hoeveelheid informatie zal veel beter zijn dan mogelijk was in Draft III. het duurt echter wat lang want er blijkt veel meer werk mogelijk en nodig te zijn dan ik had gedacht…

    #3154
    Anonymous
    Guest

    Even op de iPad, voor het mandiën. Magrib …

    Ik heb Draft 4 naar de webmaster gemailed met het verzoek die op het forum te plaatsen.

    Graag reacties….

    #3155
    DmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    Hierbij de door Rudi gemailde draft 4.

    #3156
    Anonymous
    Guest

    @ Rudie,

    Je artikel ziet er prima uit. Dit weekend Sinterklaasfeest, dus doorlezen (evt. controleren) wordt volgende week. Maar het krijgt mijn aandacht.

    mvg-Ben

    #3158
    Anonymous
    Guest

    De eerste kleine beetje aanvulling heb ik op jouw draft. Het is volgens mij niet de bedoeling om op deze wijze het forum te gaan gebruiken. Ik zal aan Dennis de Calonne vragen mijn e-mailadres voor jou beschikbaar te stellen.

    Maria Beingsick trouwde met Jan Hendrik Felix. Hij is geboren op 17-05-1868 in Den Helder. (geboorteakte in mijn bezit). Zijn ouders waren Bernardus Cornelis Felix en Anna Maria Backer. Zijn vader was predikant en heeft gewerkt in Dokkum, Den Helder (1867), Groningen (1873), De Lier (1878). Ik heb de bevolkingsregisters niet geraadpleegd omdat zij nog niet on-line staan. Dus geen datum voor vertrek van Jan Hendrik naar Ned Indië. Zijn vader was een vooraanstaand predikant en je kunt hier e.e.a. over hem vinden. Hij woonde Hof van Delft en dit was een zelfstandige gemeente onder de rook van Delft. Biografie

    mvg-Ben

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 93 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.