Informatie over Henri (Hay) Morren en nabestaanden

• Ben Wegman
  • Ben Wegman's Profielfoto Onderwerp Auteur
08 aug 2016 19:59 #1527 door Ben Wegman
Ben Wegman antwoordt op het onderwerp: Informatie over Henri (Hay) Morren en nabestaanden
Dat ik maar 3 meisjes noem komt omdat de registratie van de biurgerlijke stand tot ca 1921 is vermeld in de almanak. Verder werkt deze met tekstherkenning (OCR). Ook dan kan er nog wel eens een naam tussenuit vallen.

De archief/persoonskaarten heb ik niet gedownload. Het is op basis van de mini afbeelding op de site van stadsarchief Amsterdam dat ik heb gemeend twee namen te zien. Maar misschien zijn het er drie. Het beste is die te downloaden.

mvg-Ben
Meer
17 aug 2016 20:46 - 19 aug 2016 23:05 #1532 door Tj. Schillhorn van Veen
Tj. Schillhorn van Veen antwoordt op het onderwerp: Informatie over Henri (Hay) Morren en nabestaanden
Misschien ook wel aardig om te weten dat Henry’s broer Johan Charles August Emiel in 1914 zijn naam (Morren) veranderde in van Ravensberg (waarvan alle 6 kinderen waren geregisteerd als Morren behalve de laatste (Johanna, geb. 29-11-1914) die geregisteerd werd als van Ravensberg. Later hebben ook de daarvoor geboren kinderen die naam aangenomen. (Gegevens van Mevr. Julsing-van Ravensberg).

MvrGr

Tj Schillhorn
Laatst bewerkt: 19 aug 2016 23:05 door Tj. Schillhorn van Veen.
  • Morren
  • Morren's Profielfoto Onderwerp Auteur
19 aug 2016 19:05 #1533 door Morren
Morren antwoordt op het onderwerp: Informatie over Henri (Hay) Morren en nabestaanden
Geachte Tj. Schillhorn van Veen

Interessant om te lezen. Ik dacht dat er altijd maar 3 kinderen (jongens) waren waarvan Henri er 1 was. Maar u geeft aan dat er 7 waren en dat ze uiteindelijk allemaal dus de naam van Ravensberg hebben aangenomen? Voor zover ik weet, en dat weet ik vrijwel zeker heeft Henri altijd de naam Morren gehanteerd en behouden. Kunt u mij uitleggen welke relatie er is met van Ravensberg?

Dank en groet,
Meer
20 aug 2016 00:46 #1534 door Tj. Schillhorn van Veen
Tj. Schillhorn van Veen antwoordt op het onderwerp: Informatie over Henri (Hay) Morren en nabestaanden
De 7 betreft de kinderen van Johan Charles A.E. Morren, de oudste broer van Henri: 5 kinderen met echtgenote Clara Ida Hermine van Essel, en 2 erkende voorkinderen. Zoals geschreven waren de eerste 6 bij geboorte geregisteerd als Morren, de jongste als van Ravensberg.

Maar ouders Frederik Willem Morren en Johanna C.M.A van Haasen hadden meer dan 3 kinderen; een aantal zijn jong overleden.

V.w.b. de plantage: Frederik Willem was administrateur van de koffie plantage Bantaran (bij Blitar), maar was ook betrokken bij het oprichten van de “Blitar Kultuur Mij” in 1887/88 (zie Soer. Handelsblad 24/12/1887 etc.).

Met vr groeten

Tj.
  • Morren
  • Morren's Profielfoto Onderwerp Auteur
20 aug 2016 18:05 #1535 door Morren
Morren antwoordt op het onderwerp: Informatie over Henri (Hay) Morren en nabestaanden
Geachte Tj. Schillhorn van Veen, geachte Ben Wegman en anderen die mij eventueel verder kunnen helpen,

Dankuwel voor de zeer interessante informatie. Ik heb totaal geen ervaring in genealogisch onderzoek dus ben onwetend en zoekende. Maar zo langzamerhand met behulp van dit forum begint er zich een lijn te ontwikkelen. Maar ondat ik zonder ervaring ben is het vaak moeilijk lezen en verklaren. Zo lees ik in uw mail dat Frederik Willem administrateur was op een plantage.

In het Driessen Archief vond ik het volgende artikel: "14-11) Soerabaia - 1897:

1897-1) dossier nr. 524 [ws. behoorlijk bij ander nr. met later datum] d.d. 20-11-1897 met 2 stukken vanwege beschikking van raad van justitie te Soerabaia, waarin Eliza Hendrik Carpentier Alting tijdelijk vervanged notaris van notaris Jacobus de Bruijn te Soerabaia, de wees en boedelkamer te Soerabaia als beheerder over de minderjarige Johan Charles August Emile, Johan Gerard Frederik Willem en Henri Francois Emile Eugene Morren, hebben verkocht voor f 4500 aan de chinees The Swie Ing handelaar te Soerabaia, een vierde aandeel in een perceel gelegen in residentie Soerabaia sectie E nr. 1559 en 1561 ver-ponding nr. 171. Verkopers waren eigenaren ervan sinds 9-8-1887. [Soerabaia-254a t/m 254i] "

Hoe moet ik dit lezen? Is de vader van de 3 jongens Morren overleden met achterlating van een stuk grond voor de 3 jongens? En zoj a, hoe kom ik erachter waarom een deel van de grond verkocht is, en wat er met de rest van de grond gebeurd is.

Verder de vraag: hoeveel kinderen hadden Frederik Willem Morren en Johanna C.M.A van Haasen in totaal en hoeveel zijn er overleden?

Inmiddels heb ik een aantal bronnen (archieven) ontdekt/aangereikt gekregen die ik kan raadplegen. Voor de meesten wordt een financiele bijdrage gevraagd die ik zeker wil leveren. Echter, mijn vraag is, welke zouden jullie mij kunnen aanraden zodat ik ook daadwerkelijk bij informatie kan komen.
En als er iemand is die dit leest en iemand van de dochters van Henri Morren heeft gekend in hun jeugd dan zou ik daar heel graag mee in contact komen.

Alvast heel veel dank!
  • Ben Wegman
21 aug 2016 10:09 #1536 door Ben Wegman
Ben Wegman antwoordt op het onderwerp: Informatie over Henri (Hay) Morren en nabestaanden
Even een korte reactie:
B828 Begraafplaats "Peneleh"te Soerabaja (bron BRP11: 10)

Kinderen van Morren-van Haasen, die jong zijn overleden:
Johanna Gerarda Maria Wijnanda 25-06-1876/20-01-1878
Richard Louis Alphons Emile 29-06-1885/30-01-1886
Wijnand Mari Johan Gerard 02-09-1882/11-02-1886
Mylane Eleonore 17-05-1880/14-02-1886

mvg-Ben
  • Ben Wegman
21 aug 2016 11:05 #1537 door Ben Wegman
Zoek ook eens in de oude kranten www.delpher.nl

Ik ontdenkte zojuist dat de vader van de jongens niet in Ned Indië is gebleven na de dood van zijn eerste vrouw maar in Amsterdam is hertrouwd. Ik weet niet of hij later nog naar Ned Indie is terug gekeerd. Bij zijn tweede huwelijk was hij pas 51 jaar.

Bruidegom:Frederik Willem Morren
Geboorteplaats:Hilvarenbeek
Leeftijd:51
Bruid:Elisabeth Veltman
Geboorteplaats:Amsterdam
Leeftijd:38
Vader van de bruidegom:Johannes Gerardus Morren
Moeder van de bruidegom:Maria Wijnandina Groenen
Vader van de bruid:Louis Jaques Veltman
Beroep:toneelspeler
Moeder van de bruid:Elisabeth Rinkes
Gebeurtenis:Huwelijk
Datum:donderdag 25 mei 1893
Gebeurtenisplaats:Amsterdam

Er is een gezinskaart van F.W. Morren bij stadsarchief Amsterdam. Mogelijk vind je daar nog enige kinderen bijgeschreven. Ik heb de kaart(en) niet opgehaald.

mvg-Ben
  • Ben Wegman
21 aug 2016 11:26 #1538 door Ben Wegman
J.W. Morren is 24-11-1908 in Amsterdam is overleden. [url=http://https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:9398-1Y9Y-6H?i=1729&wc=MCL4-GP8%3A341651501%2C342322801%3Fcc%3D2020117&cc=2020117] overlijdensakte[/url]

mvg-Ben
Gemaakt door Kunena