Britse familie in Nederlandsch-Indië

Meer
23 sept 2014 13:53 #715 door Roel de Neve
Roel de Neve heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Britse familie in Nederlandsch-Indië
Beste forumbezoekers,

Zoals bij velen van jullie bekend zal zijn, hadden de Britten het in de periode 1811-1816 op Java voor het zeggen. Nadat in 1816 het bestuur aan Nederland was overgedragen, bleven velen van hen op Java (Nederlandsch-Indië) wonen, waar zij de stamvaders werden van soms uitgebreid nageslacht.

De redactie van De Indische Navorscher zou daarom indien mogelijk in jaargang 2016 ook aandacht willen besteden aan de nakomelingen van Britten, die in de jaren 1811-1816 op Java arriveerden.

Aan een ieder die zich hierdoor aangesproken voelt het vriendelijke verzoek aan de redactie te melden of hij of zij een bijdrage kan en wil leveren en aan te geven over welke familie het gaat. Contact opnemen, kan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of rechtstreek met mij (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).

Nogmaals: het gaat dus om families die afstammen van een Brit die tussen 1810 en 1817 op Java aankwam.
Inmiddels wordt er gewerkt aan de genealogieën van de families Cookson en Crawfurd.

Vriedelijke groet,
Roel de Neve, hoofdedacteur De Indische Navorscher.
Meer
23 sept 2014 19:41 #717 door H.J. Verbaarschott
H.J. Verbaarschott antwoordt op het onderwerp: Britse familie in Nederlandsch-Indië
Ik denk dan aan William Stavers . Een Brit die met Raffles meekwam en een belangrijke rol had in de java-oorlog.
Ik heb een paar gegevens verzameld, maar lang niet genoeg voor een serieuse genealogie.
Iemand anders kan die gegevens krijgen of stuur mij de gegevens die je hebt , misschien kan ik er iets meer mee doen.. ev voor 2016.
Zijn portret zou nog in Nederland zijn bij een familie. Weet iemand meer ?
Meer
24 sept 2014 00:20 #718 door Roel de Neve
Roel de Neve antwoordt op het onderwerp: Britse familie in Nederlandsch-Indië
Beste H.J.,

Het zou mooi zijn als jij de genealogie van die familie wil maken. Een oud-oom van mij was met een meisje Stavers getrouwd, waardoor ik in deze familie geïnteresseerd ben. Het meeste van wat ik van die familie weet, staat in DIN of is te vinden via de CBG-catalogus.
En wellicht ken je ook deze site: mysite.du.edu/%7Ettyler/ploughboy/trstaversjournal.htm . William figureert daarin ook.

Ik heb wat info over William vergaard, die ik je hier in bijlage toestuur. Zie maar, in hoeverre je het kunt gebruiken.

Vriendelijke groet,
Roel.

Bijlage WilliamStavers.doc niet gevonden

Bijlagen:
Meer
24 sept 2014 11:08 #719 door H.J. Verbaarschott
H.J. Verbaarschott antwoordt op het onderwerp: Britse familie in Nederlandsch-Indië
Oke.... ik probeer iets met Stavers.... deadline is eind 2016 toch ?
Als mensen stamboomfragmenten Stavers of andere informatie hebben... zet maar in dit topic weg als bijlage of mail me Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ik dacht ook aan Peter Jessen en James Trail (Traill) die in 1813 een handelshuis begonnen te Batavia (Molenvliet?) William Young en Edward Cooke ?
Cooke is grootvader van Jan Toorop en de familienaam bestaat nog steeds.
Een note voor Trail kan zijn dat de filmer Hugo van Lawick een nazaat is en ex van Jane Goodall
nl.wikipedia.org/wiki/Hugo_van_Lawick
Een andere nazaat Trail is Bas Dudok van Heel : nl.wikipedia.org/wiki/Bas_Dudok_van_Heel
Meer
25 sept 2014 14:58 #720 door Leo Janssen
Leo Janssen antwoordt op het onderwerp: Britse familie in Nederlandsch-Indië
HendrikJan,

Uit het huwelijksregister van Soerabaja 1918, aktenr. 8:

21 januari 1918. Eddy Stavers, geboren te Lawang, oud 24 jr., machinist bij de Staatsspoorwegen, wonende te Klakak, afd. Loemadjang, natuurlijke erkende zoon van Johan Alexander Stavers en de inlandse vrouw Soekinem, beiden wonende te Probolinggo; met Sophie Elisabeth Veekman, geboren te Balangnipa, oud 22 jr., wonende te Soerabaja, natuurlijke erkende dochter van Johan Hendrik Veekman, tokohouder, wonende te Soerabaja en de inlandse christenvrouw Rozalina Bastiaans, beroep en woonplaats onbekend.
Meer
25 sept 2014 16:11 - 25 sept 2014 16:12 #721 door H.J. Verbaarschott
ahhh Leo, mooi feitje. Veel dank Ik heb het genoteerd (aldfaer)
Johan Hendrik had een zus Maria Helena, oma van Frits Bolkestein .
Het toeval wilt dat Johan Hendrik ook na Sophie kinderen had met Elisabeth van Ginkel uit Den Haag.
Haar moeder is een zus van mijn stamvader die naar Indië ging.
Kampong ketjil toh ?
Laatst bewerkt: 25 sept 2014 16:12 door H.J. Verbaarschott.
Meer
25 sept 2014 23:40 #722 door H.J. Verbaarschott
Meer
27 sept 2014 13:08 #729 door H.J. Verbaarschott
Alexander Loudon .
Gemaakt door Kunena