Voll Makassar

• priscila
  • priscila's Profielfoto Onderwerp Auteur
13 mei 2014 18:48 #575 door priscila
priscila antwoordt op het onderwerp: Voll Makassar
Bedankt voor je antwoord , ik ben zelf al vele avonden aan het pluizen in de oude kranten op die manier. Bedankt voor het meedenken, en leeft die oude buurvrouw nog? Zoja misschien kan ik dan eens in contact met haar komen?
Groetjes
Priscilla
  • Sigrid
  • Sigrid's Profielfoto Onderwerp Auteur
30 mei 2014 09:22 #589 door Sigrid
Sigrid antwoordt op het onderwerp: Voll Makassar
Beste Priscilla,

Ook ik ben geïnteresseerd in de naam Voll. Mijn oergrootmoeder in Makassar was Josina Elisabeth Voll, die in 1779 mijn oergrootvader Hinricus de Grave trouwde . Mijn grootmoeder was trouwens weer een Bax, Marie. Allen uit Makassar.

Theorieën heb ik wel, omtrent de afstamming, zekerheid echter niet.
Vader van mijn Josina was, volgens mij, maar geen 100 procent zekerheid, Jan Hendrik Voll. Hij was licentmeester en shahbandaar te Makassar. 1769 werd hij officieel koopman in dienst van de VOC.
Ik reken hem tot Josina's vader gezien zijn namen. Hindericus de Grave en Josina noemen één van hun zonen Johan Hendrik (naar Voll?) Anthon (naar Hindericus vader) Martin de Grave.

Jan Hendrik Voll zou een zoon kunnen zijn van Jan Jansz Vol uit Olphen (Duitsland, soldaat in dienst van de VOC die 2 mei 1698 naar Indië afvoer.

Marie Bax... over haar heb ik helaas weinig informatie. Ik weet dat mijn vader Nicolaas de Grave en zijn tweelingbroer Alexander naar de respectievelijke grootouders genoemd zouden zijn. Nicolaas zit al in de De Graves, dus zou Alexander Bax een grootouder moeten zijn.
Heb jij voor mij meer Bax-gegevens?

Groetjes,

Sigrid de Grave
Meer
30 mei 2014 09:50 - 30 mei 2014 09:52 #590 door H.J. Verbaarschott
H.J. Verbaarschott antwoordt op het onderwerp: Voll Makassar

245. Onno Hugo de Grave was born on 24 Oct 1890 in Makassar (Indonesië) and died on 8 Apr 1969 in Jakarta (Java, Indonesië).
General notes:Erkend als zoon van Johan de Grave en zijn inlandse vrouw Maomina in 1892 te Makassar.
Onno Hugo was employee bij de Bataafsche Peterolie Maatschappij. Eerst te Balikpapan op Borneo, later in Batavia (Jakarta).
In 1927 ging het gezin met "groot verlof" naar Amsterdam. Zij woonden toen tijdelijk op het Mercatorplein. Onno Hugo wilde in Amsterdam een nieuwe moeder voor zijn gezin vinden. Hij vond inderdaad een Amsterdamse bereid met hem naar Indonesië terug te keren.

Onno married Marie Bax , daughter of George Simon Bax and Georgina (doopnaam) Bongko , on 18 Apr 1918 in Makassar (Indonesië). Marie was born on 30 May 1893 in Djeneponto (Indonesië) and died on 18 Jun 1923 in Balikpapan (Borneo, Indonesië).
Children from this marriage:

+ 311 M i. Nicolaas de Grave
312 M ii. Alexander de Grave was born on 2 Aug 1919 in Balikpapan (Borneo, Indonesië) and died on 19 Jul 1990 in Apeldoorn.

home.hccnet.nl/s.krijger/degraveD1.htm

zie dit voor Bax: www.genealogieonline.nl/stamboom-top/I79.php
Laatst bewerkt: 30 mei 2014 09:52 door H.J. Verbaarschott.
Meer
31 juli 2014 11:52 #640 door Roel de Neve
Roel de Neve antwoordt op het onderwerp: Voll Makassar
Dag Priscilla,

Je zou contact kunnen opnemen met Peter Christiaans van het Centraal Bureau voor Genealogie (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). Hij is oud-redacteur van De Indische Navorscher en heeft bij mijn weten onderzoek naar de familie Voll gedaan. Wellicht dat hij je kan en wil helpen. Als je contact met hem opneemt, mag je eventueel zeggen dat ik zijn naam heb genoemd.

Hartelijke groet,
Roel.
  • Roger
  • Roger's Profielfoto Onderwerp Auteur
01 okt 2014 16:35 #730 door Roger
Roger antwoordt op het onderwerp: Voll Makassar
To my understanding, the first Volll landed in Batavia around 1797 as a single man, later he was assigned to Makassar. His first wife was a BUGIS lady. I supposed if each and every Voll with Makassar origination geneolagy is tested, each one will have some Bugis gene, no matter how blond or dark complexion, he or she inherits. Thank you.
  • priscila
  • priscila's Profielfoto Onderwerp Auteur
04 dec 2014 14:24 #822 door priscila
priscila antwoordt op het onderwerp: Voll Makassar
Hoi Sigrid sorry dat ik zo lang op me heb laten wachten qua antwoord. ik heb even het hele genealogie gebeuren op een zeer laag ''zomer'' pitje gehad. Nu de koude donkere dagen weer aan breken ben ik weer in mijn gegevens gedoken en vol goede moed om te ''gaten'' in mijn en onze stamboom te vullen. Want zo te zien hebben wij de delfde Voll voorvader! Zullen we prive er even voor gaan zitten en onze stambomen vergelijken met elkaar? dat lijkt me handiger. Ik zoek je mailadres wel ven op.

Groetjes
Priscilla
  • Stephanie Neefs
  • Stephanie Neefs's Profielfoto Onderwerp Auteur
06 jan 2017 22:49 #1672 door Stephanie Neefs
Stephanie Neefs antwoordt op het onderwerp: Voll Makassar
Hoi, ben je nog op zoek? Ik stam af van Augusta Voll en heb wellicht meer info voor je.
  • Erny Kahle
  • Erny Kahle's Profielfoto Onderwerp Auteur
12 jan 2017 06:32 #1689 door Erny Kahle
Erny Kahle antwoordt op het onderwerp: Voll Makassar
Hallo Stephanie, Leuk te zien dat je onlangs een bericht stuurde op een oud bericht. Ik ben ondertussen ook in de genealogie terecht gekomen. Ik hou me bezig met de afstamming van mijn ouders Kahle en Riedé. Van moederskant (Riedé) is haar broer getrouwd met Antoinette Albertine Cornelia Voll geboren 1 januari 1924 te Makassaer. Het moge duidelijk zijn dat mijn familie voor een groot deel in voormalig Nederlands Indië heeft doorgebracht. Ik ben al redelijk bezig in bijv. de Regerings Almanak maar ik kan de genoemde Voll nergens aanknopings punten geven. Gaarne hulp hierbij. Mijn email adres en tel nummer zijn op internet te vinden want ik ben fotograaf geweest.
Gemaakt door Kunena