Voll Makassar

• priscilla
  • priscilla's Profielfoto Onderwerp Auteur
12 dec 2013 13:25 #401 door priscilla
priscilla heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Voll Makassar
Hallo ik ben Priscilla en in mijn spaarzame vrije tijd werk ik aan mijn stamboom als een soort van nalatenschap aan mijn dochters. Zodat ook zij , inmiddels blonde Hollandse meiden, weten hoe de geschiedenis van hun Indische voorouders is verlopen. Nu loop ik al vrij snel vast en dan gaat er weer een hele poos voorbij en zo af en toe valt er weer eens een puzzelstukje op zijn plek.
Mijn overgrootmoeder was Marie Antoinette Voll geboren te Makassar 1877/78 en erkend jaren later in 1882. Van haar weet ik alleen haar vaders naam : Anton Voll, verder niks! Zou iemand hier mischien iets meer weten of tips hebben voor mij? Marie Antoinette trouwde mijn overgrootvader AMC Bax geboren Makassar 1877, zijn moeder was ook weer een Voll, Jacoba Francina geboren maart 1851 ook in Makassar. Is er iemand hier op het forum die mischien iets meer weet over de vollen van Makassar?

En verder ben ik zeer benieuwd of iemand dit weet: De naam Voll , zou afkomstig zijn van de naam van Stiebenvoll, dit verhaal werd generaties lang verteld, en zou een adelijke duitse kapitein zijn geweest. Ik denk eigelijk dat het een leuk opgedikt verhaal is maar het fassineerd me wel omdat ik toch in al die jaren dat ik nu zoekende ben van allrelei verschillende kanten tot in Amerika aan toe dit zelfde verhaal hoor......

Ik hoop iets terug te horen,

vriendelijke groet
Priscilla
  • Ben Wegman
  • Ben Wegman's Profielfoto Onderwerp Auteur
12 dec 2013 17:35 #402 door Ben Wegman
Ben Wegman antwoordt op het onderwerp: Voll Makassar
Even snel door enige gezocht. Voor de ouders van Jacoba Francina zou deze in aanmerking kunnen komen.
06-01-1847 Makassar huwelijk van Willem Hendrik Voll met Dorothea Elisabeth Bax (RA1848: 334)

Wellicht dat vernoemingen van de kinderen daar meer duidelijkheid over kunnen brengen.

Probleem bij het volgende huwelijk is dat de naam van de man wel Anton is , maar dat de erkenning van kind pas veel later valt.
09-12-1878 Makassar huwelijk van Anthonij Simon Voll met Wilhelmina Jacoba Baars.(RA1880:225)

mvg-Ben
  • Ben Wegman
12 dec 2013 17:47 #403 door Ben Wegman
Volgens de naamlijst 1880 woonden er in 1879 in Makkassar de volgende volwassen mannen
Johan Christiaan Voll,
Andries Jansz. Voll,
Diederik Josenius Voll,
Gerrit Voll,
Gerrit Egbert Voll,
Hendrik Eduard Voll,
Johan Diederik Voll,
Johan Helenius Voll,
Johannes Wilhelmus Voll
Leonard Voll,
Reinhard Maximiliaan Voll,
Theodorus Hubertus Helenius Voll,
Willem Voll,
Willem Hendrik Voll,
Andries Hendrik Voll,
Anton Simon Voll.

Dat maakt alles niet eenvoudiger
  • Ben Wegman
12 dec 2013 19:42 #404 door Ben Wegman
Historische kranten zijn een heel aardige bron van informatie.
Historische kranten ..
Kies voor uitgebreid zoeken en voer als het mogelijk is meer dan 1 zoekterm in en zet tussen de beide worden near (bv Voll near Bax ).Je kunt de tijdsperiode beperken als eer te veel treffers zijn en je kunt in jouw geval kiezen voor familieadvertenties en als gebied Ned. Indiƫ.
Deze site wordt in januari vervangen door een andere site, die nu ook al werkt en nog veel meer bronnen doorzoekt. Op dit moment heb ikzelf nog niet alle zoekparameters onder controle.
Delpher

Succes, Ben
Meer
12 dec 2013 21:17 - 12 dec 2013 21:20 #405 door H.J. Verbaarschott
H.J. Verbaarschott antwoordt op het onderwerp: Voll Makassar
www.indischfamiliearchief.nl/
Het Indisch familiearchief heeft meer informatie over de naam Voll.

De naam Stiebenvoll is niet te vinden.
Wel een Stubenvoll: vocopvarenden.nationaalarchief.nl/
Laatst bewerkt: 12 dec 2013 21:20 door H.J. Verbaarschott.
  • priscilla
13 dec 2013 18:45 #410 door priscilla
priscilla antwoordt op het onderwerp: Voll Makassar
Dank je wel Ben

Ja soms zie je door de bomen het bos even niet meer. Maar we gaan door hoor. Bedankt tot zover voor je zoekwerk
  • priscilla
13 dec 2013 18:49 #411 door priscilla
priscilla antwoordt op het onderwerp: Voll Makassar
Ik ben al eens in het indisch familiearchief geweest, maar het is een vreselijk lange reis van Groningen naar Den Haag....jammer, want anders zat ik er elke vrije middag denk ik.

Dank je wel voor de tip van stubenvoll, ja wie weet is de naam wel verkeerd doorgeveven. ik kon al nooit geen info over een van Stiebenvoll vinden.
Meer
13 dec 2013 22:59 #412 door H.J. Verbaarschott
H.J. Verbaarschott antwoordt op het onderwerp: Voll Makassar
Je kunt SIFA mailen en kopietjes vragen van het familiedossier Voll.
Doe nou maar, ik heb het ooit ingezien. Er staan best wel een hap details voor je.
Ook een concept stamboom die teruggaat naar voor 1800 met de naam Voll.
Gemaakt door Kunena