Archieven in Indonesië

• Ralph Ravestijn
  • Ralph Ravestijn's Profielfoto Onderwerp Auteur
Meer
13 nov 2016 14:20 #1613 door Ralph Ravestijn
Ralph Ravestijn heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Archieven in Indonesië
De IGV zal aan Familysearch, de organisatie die de Burgerlijke Stand in Nederlandsch-Indië heeft verfilmd een overzicht aanleveren van andere archieven in Indonesië die voor genealogen interessant zijn. Dit overzicht zullen wij begin december verstrekken.

Onderstaand een overzicht van Maarten en Willy Etmans. Graag jullie aanvullingen.

- archief Makassar (enige Arsip buiten Jakarta): meest na-oorlogse documenten, maar mogelijk nog wel interessant

- Makassar Immanuel kerk: kerkregisters vanaf 1953. Tot aan 65 is alles belangrijk

- Jakarta
Tanah Abang: naar ons idee waren daar meer registers dan er verfilmd zijn.

- Jakarta: via ambassade wisten ze van het testamentenregister
Centraal testamentenregister:
Direktur Perdata
Dit. Jen. Hukum & Perundang-undangan
Departemen Kehakiman RI
Jln H. R. Rasuna Said, Kuningan
Jakarta Selatan

- Ambon:
- rechtbank: Burgerlijke Stand Inlandse Christenen. van belang voor veel nazaten die uiteindelijk nar Nld zijn gekomen.
- kerk: de door ons gekopieerde registers zijn niet verfilmd

- Saparoea: kantor Classis: naast de door ons gekopieerde doop- en trouwregisters, lagen daar nog stapels kerkregisters van Inlandse Christenen van buiten de hoofdplaats.
Daar is veel belangstelling voor.(zie hierboven)
- idem: de door ons gekopieerde registers zijn niet verfilmd

- Soerabaja: centraal testamentenregister:
departemen kehakiman RI kantor Wilayah Java Timur
Balay Hasta Peninggalan Bagian Notariat
Jalan Stasiun 60, Surabaya
  • Ben Wegman
  • Ben Wegman's Profielfoto
13 nov 2016 15:31 #1614 door Ben Wegman
Ben Wegman antwoordt op het onderwerp: Archieven in Indonesië
Ik vroeg me af of de weeskamerarchieven ook onder te verfilmen documenten zouden kunnen vallen?

mvg-Ben
  • Ralph Ravestijn
  • Ralph Ravestijn's Profielfoto Onderwerp Auteur
Meer
19 nov 2016 13:17 #1625 door Ralph Ravestijn
Ralph Ravestijn antwoordt op het onderwerp: Archieven in Indonesië
Dag Ben,

Dat is zeker mogelijk. Kun je een concrete archiefbron aangeven?
  • Ben Wegman
  • Ben Wegman's Profielfoto
19 nov 2016 21:32 #1626 door Ben Wegman
Ben Wegman antwoordt op het onderwerp: Archieven in Indonesië
Ik had geen specifieke archieflocatie in het hoofd. Ik wist dat van Ambon en Batavia er e.e.a. beschikbaar was maar van Semarang en Soerabaja bv was ik nooit iets tegengekomen aan bestanden.

Vanwege jouw bovenstaande vraag nog eens rond gekeken en tot mijn verrassing zag ik nu pas dat de archieven van de weeskamers van Ambon en Batavia ogenschijnlijk tot ca 1831 beschikbaar zijn. Hoe volledig dit is weet ik niet, maar ik heb via CBG er ook nooit in gegrasduind. Onderstaand de tekst van de site van CBG betreffende Indische bronnen welke digitaal beschikbaar zijn betreffende weeskamers.

Weeskamerarchieven
De archieven van de weeskamers van Ambon (1717-1831) en Batavia (1629-1847) bevatten veel persoonsinformatie. Weeskamers zijn instellingen die de eigendommen van minderjarige wezen en halfwezen beheerden. In Indië hadden zij daarnaast een bredere rol als betrouwbare instantie voor de afwikkeling van financiële transacties tussen Indië en Nederland of onbeheerde nalatenschappen. In de weeskamerarchieven is daarover van alles terug te vinden, bijvoorbeeld in de gevoerde correspondentie en in de financiële administratie. De archieven zijn via CBG Verzamelingen te doorzoeken op plaatsnaam, bijvoorbeeld ‘Ambon’.

Tip
Onderzoek naar Indische voorouders verloopt vaak moeilijk omdat bronnen verloren zijn gegaan of in Indonesië worden bewaard. Met onze verzamelingen is het vaak toch mogelijk om meer over je Indische roots te weten te komen.

Archief van de Wolvendaalkerk
Het archief van de Wolvendaalkerk in Colombo bevat naast doop-, trouw- en begraafregisters uit de achttiende en negentiende eeuw onder andere kerkenraadsnotulen en correspondentie. Het archief is via CBG Verzamelingen in te zien door op ‘Wolvendaalkerk’ te zoeken.

Ik heb op dit moment geen idee of er weeskamer archieven bewaard zijn gebleven van andere plaatsen en waar die zich bevinden. Sorry.

mvg-Ben
Gemaakt door Kunena